Wednesday, May 19, 2010

Assalamualaikum


Imam Ali as berkata:

“Saya dan Fathimah menghadap Rasulullah saw dan kami melihat beliau dalam keadaan menangis tersedu-sedu dan kami berkata kepada beliau: “Demi ayah dan ibuku sebagai jaminanmu, apa yang membuat anda menangis tersedu-sedu?”

Rasulullah bersabda:

“Wahai Ali pada malam mi’raj ketika aku pergi ke langit ,aku melihat wanita–wanita umatku dalam azab dan siksa yang sangat pedih sehingga aku tidak mengenali mereka. Oleh karena itu, sejak aku melihat pedihnya azab dan siksa mereka, aku menangis.

Aku melihat [antaranya] wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.

Kemudian Sayyidah Fathimah bertanya kepada ayahnya (Rasul saw):
“Katakan kepada kami apa amal perbuatan wanita-wanita ini sehingga Allah swt menyiksanya dengan azab yang demikian?”

Rasulullah saw bersabda:

“Wanita yang digantung dengan rambutnya adalah wanita yang tidak mau menutupi rambutnya dari pandangan laki-laki yang bukan mahram.

(hadis isra' & mi'raj)


Kalau kita melihat pada hari ini,ramai di kalangan kita ni dh lupa dh apakah yg dimaksudkan dengan menutup aurat.Bagi mereka,jika sekadar memakai tudung,itu dh dikira menutup aurat. TP di dalam ISLAM, adakah memakai tudung itu adalah syarat sah menutup aurat???




Tapi itu lah hakikat nya buat umat akhir zaman ni,mereka sekarang ni banyak terdedah dengan budaya-budaya yg mana datangnya dari barat.Bagi mereka,jika mereka tidak ikut trend masa kini,mereka akan dilabelkan sebagai ketinggalan zaman dan banyak lagi.Sebab itulah kita tgk anak2 muda zaman sekarang sudah banyak berubah,lebih2 lagi yg terdedah dengan gejala2 yg tidak baek dan sihat ini.

Di sini saya menyeru sahabat2 saya di luar sana dan diri saya sendiri,istiqamah lah diri kita ni supaya kita dapat menjaga diri kita ini dari melencong dari landasan yg telah ditetapkan oleh syara'.Moga2 ALLAH S.W.T melindungi hamba2 NYA yg beriman dan beramal soleh daripada segala nafsu nafsi yg durjana.
Ameen.

Apa yg baek itu datang nya dari ALLAH S.W.T dan yg buruk itu datang nya dari kelemahan diri saya sendiri.
Tetapi hakikatnya semua datangnya dari ALLAH S.W.T.

Assalamualaikum

2 comments:

  1. pakai tudung xsemestinya baik, tapi pakailah tudung untuk jadi baik (kita bukan berbincang tentang tudung saji!!!)

    ReplyDelete
  2. betul2 awe.
    kawe stuju2 ngan demo.
    yg oenting,hati ikhlas pakai tudung kerana ALLAH S.W.T

    ReplyDelete